Sociala medier påverkar vår vardag på flera sätt, inte minst vårt sätt att äta och konsumera mat. Vårt digitala vanemönster påverkar vårt köpsätt i butik, och det är sällan vi äter eller skapar något i köket utan dela med oss av det på Facebook, Twitter, Instagram eller Pinterest.

Jag vet inte hur det är med er, men för mig är att äta och laga mat främst en social aktivitet. Men i ett liv där jag är ständigt “on the go” blir maten lätt endast ett grundläggande behov som måste uppfyllas. Mitt sociala behov uppfyller jag genom sociala medier och i andra sammanhang vilket gör att äta middag inte alls blir lika viktigt. Men enligt Ridderheimsrapporten: Future Shopping, Cooking and Eating är en av de kommande mattrenderna Seating, som är en reaktion på det nya “on the go”-livsstilen.

Seating
Fler singelhushåll och en mobilare livsstil där vi allt oftare äter utanför hemmet har drivit fram ett behov av mötesplatser där folk kan träffas och äta mat tillsammans med andra. Trenden kallas seating (social + eating) och några exempel är långbord på restauranger, offentlig social möblering och middagsklubbar. Trenden drivs också av sociala medier som underlättar för människor att möta andra med samma intressen, bestämma träff för att umgås och äta tillsammans.

Sociala medier och vår digitala livsstil får oss också att vilja ha digitala hjälpmedel till hands när vi går i butiker. Inspiration och vad andra kunder tycker om produkter blir ännu mer viktigt för oss. Instant Inspiration är ytterligare en av de 21 shopping- och mattrenderna de närmsta 5 åren som Ridderheimsrapporten tar upp.

Instant inspiration
Den digitala utvecklingen har lett till att gränsen mellan inspiration och köp suddats ut. Ett exempel är Spotify, där du kan köpa låten när du lyssnar på den. Det förändrade köpbeteendet på nätet innebär att konsumenten nu börjar ställa samma höga krav på information och inspiration även i den fysiska butiken. I en värld där man förväntar sig ”instant inspiration” måste handlarna därför skapa browser-vänliga butiker, till exempel med digitala displayer, där kunderna får ständigt uppdaterad information om produkter, nyheter, toppsäljare och vilka produkter som är mest ”liked”.